HTML

Akármi

2017.01.16. 20:45 _M_

 

 

Elvek, oktatási célok

•        Az információ értéke közvetlenül attól függ, hogy hogyan segíti a döntéshozókat a szervezet céljainak elérésében

•        Megkülönböztetjük az adatokat és az információt, leírjuk, hogy minek alapján értékeljük az adatok minőségét.

Elvek, oktatási célok

•        Ha ismerjük az információ potenciális hatását, és képesek vagyunk ezt hasznosítani, sikeres karrierre számíthatunk, A szervezetek könnyebben elérik céljaikat, az élet minősége javul

–    Leírjuk a vállalati információs rendszerek (Business Information Systems, BIS) típusait, kik használják a rendszereket és hogyan, és milyen értéket teremtenek

Elvek, oktatási célok

•        A rendszerek használói, a gazdasági menedzserek, információs rendszer szakemberek együtt kell, hogy dolgozzanak a sikeres rendszerek fejlesztése érdekében

–    Leírjuk a rendszerfejlesztés folyamatának fő lépéseit, meghatározzuk ezek céljait

Elvek, oktatási célok

•        Az információs rendszerek értéket teremtenek a szervezet számára és hozzájárulnak a versenyelőnyéhez.

–    Leírjuk az ellátási lánc hozzáadott értékű folyamatait, az információs rendszerek szerepét

–    Leírjuk a kisebb költségű, vagy magasabb minőségű szolgáltatások megvalósításának stratégiáit

–    Meghatározzuk a versenyelőny fogalmát és azt, hogy hogyan használják a szervezetek az információs rendszereket a versenyelőny megszerzésére

 

Elvek, oktatási célok

•        Az Információs Rendszer (IS) működtetői kulcsszerepet játszanak az új, vagy mdosított rendszerek poteciáljának érvényesítésében

–    Meghatározzuk az információs rendszerek szerepét, funkcióit, és a rendszerekkel kapcsolatos szakmai pályákat

Miért tanulunk a szervezetek információs rendszereiről?

•        Az információs rendszereket használják:

–    Az értékesítő munkatársak

–    Menedzserek

–    Pénzügyi tanácsadók

•        Az információs rendszerek:

–    Megkerülhetetlen eszközök az Önök szakmai karrier- céljainak elérésében

Bevezetés

•        Információs rendszerek (IS):

–    Adatokat és információt gyűjtő, manipuláló, és elosztó, összefüggő komponensek együttese, és a célok eléréséhez szükséges információt szolgáltatnak.

•        Vállalkozások:

–    Az információs rendszereket a bevétel növelése és a költségek csökkentése érdekében használják

 

 

Az információ koncepciója

•        Információ:

–    A szervezetek egyik legfontosabb erőforrása

–    Gyakran összekeverik az adat fogalmával

 

Adat, Információ, Tudás

•        Adat:

–    Nyers tények

•        Információ:

–    A tényadatokat meghaladó értékkel rendelkező adateggyüttes

•        Folyamat:

–    Logikailag összefüggő feladatok

•        Tudás:

–    Egy információhalmaz megértése

Az értékes infomáció jellege

•        Ha egy szervezet információi nem pontosak és teljesek, akkor:

–    Az emberek rossz döntéseket hoznak, amelyek sokszázezer vagy sokmillió forintba kerülnek

•        A szükséges adattípustól függően:

–    Egyes jellemzők fontosabbak, mint mások

Az információ értéke

•        Közvetlenül azt mutatja, hogy a döntéshozókat hogyan támogatja a szervezet céljait szolgáló döntések meghozatalában

•        Az értékes információ:

–    Segíti az embereket és a szervezeteket a hatékonyabb feladatmegoldásban

Mi az információs rendszer?

•        Az információs rendszer  (IS) összefüggő elemek halmaza:

–    Gyűjtés (input)

–    Manipuláció (process)

–    Tárolás

–    Adatok és információ elosztás (output)

–    Korrektiv akció (visszacsatolás) a cél érdekében

Input, Processing, Output, Feedback

•        Input:

–    Nyers adatok mérése, gyűjtése

•        Processing:

–    Az adatok konvertálása hasznos outputtá

•        Output:

–    Hasznos információ előállítása, általában dokumentumok és jelentések formájában

•        Feedback:

–    A rendszerből származó információ amely változást idéz elő az inputban vagy a feldolgozásban

Manuális és számítógépes információs rendszerek

•        Egy információs rendszer:

–    Manuális vagy számítógépes

•        Példa:

–    A beruházás elemzők kézzel rajzolt grafikonokat használnak a döntések előkészítésére

–    Számítógépes információs rendszerek:

•     Követik a tőzsdei és piaci indexeket és javaslatoto twesznek nagyobb blokkok eladádára vagy vételére

 

Számítógépes információs rendszerek

•        Hardver, szoftver, adatbázisok, telekommunikáció, emberek, és folyamatok együttese:

–    Amelyet úgy raknak össze, hogy gyűjtse, manipulálja, tárolja és feldolgozza az információt

•        Technológia infrastuktúra:

–    Minden hardver, szoftver, adatbázis, telekommunikáció, emberek és folyamatok együttese:

•     Amelyet úgy raknak össze, hogy gyűjtse, manipulálja, tárolja és információvá dolgozza fel az adatokat

Számítógépes Információs Rendszerek

•        Hardver:

–    Számítógépes eszközök az input, feldolgozás és output műveletek elvégzésére

•        Szoftver:

–    A számítógép működését vezértlő programok

•        Adatbázis:

–    Tények és információ strukturált gyűjteménye tipikusan két vagy több összetartozó adatfájl

Számítógépes Információs Rendszerek

•        Telekommunikáció, hálózat, Internet:

–    Kommunikációs jelek elektronikus átvitele

•        Hálózatok:

–    Számítógépeket és berendezéseket köt össze és lehetővé teszi az elektronikus kommunikációt

•        Internet:

–    A világ legnagyobb számítógépes hálózata, összekapcsolt hálózatok ezrei, amelyek szabadon cserélnek információt

Számítógépes Információs Rendszerek

•        Intranet:

–    Egy szervezet belső hálózata, amely lehetővé teszi a szervezeten belüli információcserét és a projektmunkát

•        Extranet:

–    Olyan hálózat, amely egy vállalat kiválasztott külső partnerei számára lehetővé teszi a belső erőforrások engedélyezett részének elérését.

Számítógépes Információs Rendszerek

•        Emberek:

–    A legtöbb számítógépes információs rendszer legfontosabb eleme

•        Folyamatok:

–    A számítógépes infromációs rendszerek használatával összefüggő stratégiák, politikák, módszerek, szabályok

 

Vállalati információs rendszerek (BIS)

•        Az információs rendszerek leggyakoribb típusai:

–    Elektronikus és mobil kereskedelmi rendszerek, tranzakciófeldolgozó rendszerek, vezetői információs rendszerek, döntéstámogató rendszerek

•        Egyes szervezetek alkalmaznak:

–    Speciális célú információs rendszereket, mint pl. a virtuális valóság, amelyet nem minden szervezet használ

Elektronikus és mobil kereskedelem

•        Elektronikus kereskedelem:

–    Bármely üzleti tranzakció az alábbi felek között:

•     Vállalatok (business-to-business, B2B)

•     Vállalatok és fogyasztók (business-to-consumer, B2C)

•     Fogyazstók és fogyasztók (consumer-to-consumer, C2C)

•     Vállalkozások és közszféra (business to government, B2G)

•     Fogyasztók és közszféra (customers to government, C2G)

Elektronikus és mobil kereskedelem

•        Mobil kereskedelem (m-commerce):

–    Mobil, drótnélküli eszközök használata cikkek megrendelésére, üzleti tranzakciók végrehajtására

•        Elektronikus kereskedelem (e-commerce):

–    Emeli egy vállalat részvényárfolyamát és piaci értékét

•        Elektronikus business (e-business):

–    Az információs rendszereket és az Internetet használja minden üzlettel kapcsolatos feladat és funkció végrehajtására.

Vállalati rendszerek: Tranzakciós rendszerek és vállalati erőforrás tervező rendszerek (Transaction Processing Systems és Enterprise Resource Planning)

•        Tranzakciók:

–    Any business-related exchange, such as payments to employees and sales to customers

•        Transaction processing system (TPS):

–    Organized collection of people, procedures, software, databases, and devices used to record completed business transactions

Vállalati rendszerek: Tranzakciós rendszerek és vállalati erőforrás tervező rendszerek (Transaction Processing Systems és Enterprise Resource Planning)

•        Enterprise resource planning:

–    Egymással integrált programok együttese, amelyek egy egész, több telephelyes, globális szervezet életfontosságú üzleti műveleteit menedzselik.

 

Információs és döntéstámogató rendszerek (Decision Support Systems)

•        Management information system (MIS):

–    Organized collection of people, procedures, software, databases, and devices that provides routine information to managers and decision makers

Információs és döntéstámogató rendszerek

•        Döntéstámogató rendszerek (DSS):

–    Emberek, folyamatok, szoftver, adatbázisok, eszközök szervezett együttese, amely támogatja a feladatspecifikus döntéshozatalt

–    Tartalmuk:

•     A döntéshozót vagy felahasználót segítő modellek gyűjteménye (model bázis)

•     A döntéshozatalt támogató tények és információ együttese (adatbázis)

•     A döntéshozók és felhasználók DSS-sel történő interakcióját támogató felhasználói interfészek és dialógus menedzserek

Speciális Gazdasági Információs Rendszerek (Specialized Business Information Systems) Tudásmenedzsment (Knowledge Management), Mesterséges Intelligencia (Artificial Intelligence), Szakértői rendszerek (Expert Systems), és virtuális valóság (Virtual Reality)

•        Tudásmenedzsment rendszerek (KMS):

–    Emberek, folyamatok, szoftver, adatbázisok, eszközök szervezett együttese:

•     A szervezet tudásának és szakértelmének létrehozására, tárolására, megosztására és felhasználására

•        Mesterséges intelligencia (AI):

–    A számítógépes rendszerek az emberi intelligencia egyes tulajdonságait használják

Speciális Vállalati Információs Rendszerek

•        Szakértői rendszerek:

–    A számítógépet képessé teszik arra, hogy ajánlásokat tegyen, vagy egy adott szakterületen szakértői véleményt fogalmazzon meg

•        Virtuális valóság és multimédia:

–    Virtuális valóság:

•     A valós vagy elképzelt környezet szimulációja, háromdimenziós megjelenítés

–    Multimédia:

•     Fényképek, rajzok, videók, hangok, 3D effektek

Rendszerfejlesztés

•        Rendszerfejlesztés:

–    Új vállalati rendszerek létrehozása, vagy létező rendszerek módosítása

•        Kihelyezés (Outsourcing):

–    Célja, hogy a vállalat arra a területre fókuszáljon, mely számára a legfontosabb, és a többi funkciót olyan cégekre delegálja, akik rendelkeznek a megfelelő szakértelemmel

Rendszer vizsgálat és elemzés

•        A rendszer vizsgálat célja:

–    Világos kép kialakítása a a megoldandó problémáról vagy a kínálkozó lehetőségről

•        Rendszerelemzés:

–    Meghatározza a létező rendszerek problémáit és lehetőségeit

 

Rendszertervezés, Implementálás, Karbantartás, Felülvizsgálat

•        Rendszertervezés:

–    Meghatározza, hogy az új rendszerek hogyan fognak működni annak érdekében, hogy a rendszerelemzési fázisban leírt üzleti igényeknek eleget tegyenek

•        Rendszer implementálás:

–    A tervezés során meghatározott rendszer komponensek összegyűjtése, összeállítása és működésre történő átadása

•        Rendszer karbantartás és felülvizsgálat:

–    Ellenőrzi és módosítja a rendszereket, hogy azok továbbra is megfeleljenek a változó üzleti igényeknek

 

•        A szervezet:

–    Emberek és más erőforrások formális együttese, amelyet meghatározott célok elérésére hoztak létre.

•        A rendszer:

–    Folyamatosan használja a pénzt, az emberi erőforrásokat, gépeket, berendezéseket, adatokat, infromációt, döntési folyamatokat

 

•        Értéklánc (Value Chain):

–    A bejövő logisztikát, raktárakat és tárolókat kiszolgáló tevékenységek sorozata, lánca

•        Ellátási lánc menedzsment (Supply chain management SCM):

–    Meghatározza, hogy:

•     Milyen beszálíltandók szükségesek az értéklánchoz

•     Milyen mennyiségek szükségesek a fogyasztói igények kielégítéséhez

•     Hogyan kell feldolgozni a beszállított cikkeket, szolgáltatásokat végtermékekké és kimenő szolgáltatásokká

•     Hogyan kell tervezni, monitorozni és irányítani az ügyfeleknek kimenő termékek szállítását, és a szolgáltatásokat

 

•        Ügyfélmenedzsment programok (Customer relationship management CRM):

–    Támogatja a vállalatokat az ügyfelekkel való összes interakció menedzselésében

–    Gyűjti az ügyfelek visszajelzéseit az új termékek és szolgáltatások tervezéséhez

Szervezeti kultúra és változás

•        Kultúra:

–    Egy csoport közös tudása, értékei

•        Szervezeti kultúra:

–    Főbb értékek, tudás

–    Befolyásolja az információs rendszereket

•        Szervezeti változás:

–    Hogyan tervezi, implementálja és kezeli a változásokat

 

Felhasználói elégedettség és a technológia elfogadása

•        Technology acceptance model (TAM):

–    Meghatározza az információs rendszerekhez való jó viszony tényezőit

•        A technológia elterjedtsége:

–    Azt mutatja, hogy mennyire elterjedt a technológia a szervezetben

•        A technológiai penetráció:

–    Azt mutatja, hogy mennyire itatja át a technológia a részleget

Kompetitiv előny

•        A vállalalt szignifikáns és ideális esetben hosszútávú előnye más vállalaltokkal szemben

•        Magasabb minőségű termékek, jobb ügyfélkiszolgálás, alacsonyabb költségek

 

 

A versenyelőny stratégiai tervezése

•        Stratégiák:

–    Költség meghatározó szerep

–    Differenciálás

–    Niche stratégia

–    Az ipari szerkezet megváltoztatása

–    Új termékek és szolgáltatások létrehozása

–    A létező termelési struktúra és szolgáltatások javítása

 

A versenyelőny stratégiai tervezése

•        Egyéb stratégiák:

–    Az értékesítés növelése

–    Piacralépés elsősége

–    Termékek és szolgáltatások testreszabása

–    A legjobb emberek alkalmazása

–    Innováció

 

Teljesítmény alapú információs rendszerek

•        Az információs rendszerek használatának fázisai:

–    Költségcsökkentés és termelékenység

–    Versenyelőny

–    Teljesítményalapú menedzsment

Teljesítmény

•        Az elért output mértéke osztva a szükséges input mértékével

•        Ugyanolyan input mellett magasabb szintű output nagyobb teljesítményt jelent

•        Ugyanolyan input mellett alacsonyabb szintű output kisebb teljesítményt jelent

•        Teljesítmény = (Output / Input) × 100%

Az információs rendszerek értéke és megtérülése

•        Megtérülés (Return on investment, ROI):

–    Az IS egy mérőszáma

–    Azt vizsgálja, hogy az IS technológia alkalmazása mennyi plusz profitot vagy más előnyt generál

•        Eredmény növekedés:

–    A rendszer által generált profitnövekedés

 

Az információs rendszerek értéke és megtérülése

•        Piaci részesedés és a piacra lépés sebessége:

–    A termék vagy szolgáltatás értékesítésének aránya a piacon a teljes értékesítéshez viszonyítva

•        Ügyfélelégedettség és tájékozottság:

–    A belső és külső ügyfelektől származó visszajelzések alapján történő teljesítménymérés

•        Teljes tulajdonlási költség (Total cost of ownership, TOC) :

–    Az információs rendszer összes költsége az életciklusának teljes időszaka alatt

Kockázat

•        A vezetőknek figyelembe kell venni a rendszerek tervezésének, fejlesztésének és implementálásának kockázatait

•        Az információs rendszerek sokszor költséges hibák

IS szerepek, funkciók, szakmák

•        Az információs rendszerekkel kapcsolatos elsődleges feladatok

–    Működés:

•     A rendszeroperátorok elsődleges feladata az IS berendezés működtetése és karbantartása

–    Rendszerfejlesztés:

•     Specifikusan a fejlesztési projektekre, folyamatos karbantartásokra és felülvizsgálatokra koncentrál

 

IS szerepek, funkciók, karrierlehetőségek

•        Az információs rendszerrel kapcsolatos támogató (support) feladatok:

•     Segíti a felhasználókat a hardver és szoftver beszerzésben és használatban, az adat adminisztrációban, felhasználói képzésben és segítségben, a Web adminisztrációban

•        Információs szolgáltató egység:

•     Kisebb IS részleg egy funkcionális terület közvetlen részeként nagyobb szervezetekben

 

Tipikus IS funkciók és munkahelyek

•        Informatikai vezető (Chief information officer CIO):

–    Menedzseli és alkalmazza az informatikai részleg eszközeit és munkatársait a szervezet üzleti céljai elérése érdekében

•        LAN adminisztrátor:

–    A hálózati hardver, szoftver és biztonsági folyamatok beállítása, menedzselése

Tipikus IS funkciók és szakmák

•        Internetes szakmák:

–    Internet stratéga és adminisztrátor

–    Internet rendszerfejlesztők

–    Internet programozók

–    Internet vagy Web oldal működtetők

•        Bizonyítványok kiadás (certification):

–    Szakmai hozzáértés és tudás ellenőrzésének folyamata, amelyet általában egy tanusításokat kiadó szervezet végez

Más IS szakmák

•        Biztonság, csalások felfedezése

•        Számos más IS szakmai pozíciót kínálnak a technológia cégek Microsoft, Google, Amazon,T-Sytems, Telekom, stb.

Munkavégzés teamekben

•        Az IS munkatársaknál fontos, hogy:

–    Jól tudjanak kommunikálni és képesek legyenek együttműködni más emberekkel

•        A megfelelő IS team létrehozása a fontos projektek esetén:

–    kritikus feltétel új információs rendszerek létrehozásához vagy meglévő rendszerek módosításához

Az információs rendszerek globális kihívásai

•        Kulturális kihívások

•        Nyelvi kihívások

•        Az idő és távolság kihívásai

•        Infrastrukturális kihívások

•        Pénznem problémái

Az információs rendszerek globális kihívásai

•        Termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos kihívások

•        A technológia transzfer kérdései

•        Regonális, nemzeti szabályok, törvények

•        Kereskedelmi megállapítások

Elvek és oktatási célok

•        Az adatmenedzsment és modellezés az adatok és információ szervezésének kulcskérdései

–    Az általános adatmenedzsment koncepció és szakkifejezések meghatározása, az adatbázis előnyei az adatmenedzsmentben

–    A relációs adatbázis modell és főbb tulajdonságainak leírása

Elvek és oktatási célok

•        A jól megtervezett és jól menedzselt adatbázis rendkívül fontos eszköze a döntéshozatalnak

–    Az adatbáziskezelő rendszerek közös funkcióinak meghatározása, a legelterjedtebb adatbáziskezelő rendszerek

•        Azadatbázis alkalmazások folyamatosan sokasodnak, komoly üzleti értéket képviselnek

–    A jelenleg használt alkalmazások rövid bemutatása

 

 

Adatmenedzsment

•        Adatok és adatfeldolgozás nélkül egy szervezet nem tudja ellátni a legtöbb üzleti funkcióját

•        Ahhoz, hogy az adatokat hasznos információvá alakítsuk, először értelmezhető szerkezetbe kell rendezni

 

 

 

Adatok hierarchiája

•        Bit

–    Be-, vagy kikapcsolt állapotban lévő áramkör

–    Nyolc bit = egy bájt

•        Karakter

–    Az információ elemi építő blokkja

•        Mező

–    Név, szám, karakterek kombinációja, amely leír egy üzleti objektumot, tevékenységet

Adatok hierarchiája

•        Rekord

–    Összetartozó mezők együttese

•        Fájl

–    Összetartozó rekordok együttese

•        Adatbázis

–    Integrált, összetartozó fájlok együttese

•        Adathierarchia

–    Bit, karakter, mező, rekord, fájl, adatbázis

Adat entitások, attributumok, kulcsok

•        Entitás

–    Emberek, helyek, dolgok általánosított osztálya, amelyekhez az adatokat gyűjtjük, tároljuk, karbantartjuk

•        Attributumok

–    Egy entitás jellemzője

•        Adategység

–    Egy attributum értéke

Adat entitások, attributumok, kulcsok

•        Kulcs

–    Egy rekord egy vagy több mezője, amely azonosítja a rekordot

•        Elsődleges kulcs

–    Egy rekord egy vagy több mezője, amely egyedileg azonosítja a rekordot

 

Az adatbázis megközelítés

•        Az adatbázis menedzsment hagyományos megközelítése

–    Minden alkalmazás számára saját fájlokat hoznak létre.

•        Az adatbázis menedzsment adatbázis-szerű megközelítése

–    Több alkalmazás használja a közös adathalmazokat

Adatbázis adminisztráció

•        Az adatbázis adminisztrátor (DBA) feladata:

–    A szervezet üzleti céljainak világos megértése

–    Legyen gyakorlott az alkalmazott adatbáziskezelő rendszerek területén

–    Legyen naprakész az új technológiák, és új tervezési módszerek terén

Elterjedt adatbáziskezelő rendszerek (DBMS)

•        Elterjedt felhasználói DBMS rendszerek

–    Microsoft Access, Oracle, IBM DB2 stb.

•        Újabb fejlesztések

–    Database as a Service (DaaS) vagy  Database 2.0

–    Az adatbázis  adminisztrációt a szolgáltató adja

Adatbázisok használata más szoftverekkel

•        Az adatbáziskezelő rendszereket sokszor más alkalmazásokkal vagy az Interneten használják

•        Front-end alkalmazások

–    Közvetlenül a felhasználóval kommunikálnak

•        Back-end alkalmazások

–    Az alkalmazásokkal működnek együtt

Adatbázis kapcsolat az Internethez

•        Szemantikus Web

–    Hagyományos adatbázisok integrálása a webhez

–    Lehetővé tesdzi több adatbázis egyidejű elérését és használatát a weben keresztül

Adattárház, Adatpiac, Adatbányászat

•        Adattárház (data warehouse)

–    A vállalat sokféle adatforrásból származó adatait tárolja (nem csak tranzakciós, hanem historikus adatok is)

•        Adatpiac (data mart)

–    Az adattárház tematikus része (pl. marketing adatok)

•        Adatbányászat (data mining)

–    Az adattárházon alkalmazott információelemzés eszközök az dóadatok mintázatainak és relációinak megtalálására (vásrárlói kosár, ajánló rendszerek)

–    Prediktív analízis: A historikus adatokból becsléseket hajt végre a jövőbeni adatokra (várható értékesítés)

Üzleti Intelligencia

•        A megfelelő, időszerű információ használható formában történő előállítása és elemzése pozitív hatással van az üzleti redeményre

•        Versenytárs intelligencia

–    A versenytársakról gyűjtött infromáció és az, hogy ez a tudás hogyan hat a stratégiára, taktikára és az operatív feladatokra

•        Elhárítás (Counterintelligence)

–    Egy szervezet tevékenysége az „ellenséges” adatgyűjtéssel szemben az információ megvédése érdekében

Elosztott adatbázisok

•        Az adatok több, kisebb, telekommunikációs csatornákon összekötött adatbázisban lehetnek

•        Nagyobb rugalmasságot biztosít a vállalatok számára az adatbázisok szervezésében és felhasználásában

•        Replikált adatbázisok

–    A gyakran használt adatokat duplikáltan tárolja

Online analitikus feldolgozás (Online Analytical Processing, OLAP)

•        Olyan szoftver, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó több szempontból is vizsgálja az adatokat

•        Lehetővé teszi a top-down, kérdésvezérelt adatemelzést

•        A felhasználó ellenőrizheti saját feltevéseit

Vizuális, audio és más adatbázis rendszerek

•        Virtuális adatbázis rendszerek

–    Különböző adatbázisok úgy működnek együtt, mintha egyetlen adatbázist alkotnának

•        Lokális adatbázisok

–    Helytől függő adatok tárolása és elérése

Összegzés

•        Adat

–    A legkisebb elemtől a legnagyobbig hierarchiába rendezve

•        Hagyományos fájl-orientált alkalmazások

–    Gyakran a program és az adatok összefüggnek, ami rugalmatlanná teszi a rendszert

•        Adatmodell

–    Az entitások és relációik térképe vagy diagramja

•        DBMS

–    Programok, amelyek egyrészt a felhasználó és az alkalmazások, másrészt az adatbázis közötti kapcsolatoto valósítják meg

Összegzés

•        A DBMS installálása után

–    Elérhető, módosítható,lekérdezhető egy manipulációs nyelvből

•        Adattárház

–    Az adattárházak a menedzsment döntések támogatására szolgálnak

•        Üzleti intelligencia

–    A megfelelő információ eljuttatása a döntéshozóknak a megfelelő időben és használható formában

Elvek és oktatási célok

•        A számítógépes hardvert kellő gondossággal kell összeválogatni ahhoz, hogy megfelelően támogassa a szervezet és a szervezetet kiszolgáló információs rendszerek dinamikusan változó igényeit

–    Meghatározzuk a számítógépes rendszerek alapvető komponenseit és azok funkcióit

–    Leírjuk az egy és a többfelhasználós rendszerek különféle típusainak jellemzőit és használatukat

Elvek és oktatási célok

•        A számítógépes hardver iparág és a felhasználók egyre nagyobb súlyt fektetenek a zöld számítógépes eszközökre és termékekre

–    Meghatározzuk a zöld számítástechnika fogalmát, és az alapvető célokat

Elvek és oktatási célok

•        A rendszerek és alkalmazói szoftverek kritikus szerepet töltenek be az egyének és a szervezetek céljainak megvalósításában

–    Meghatározzuk és röviden leírjuk a kétféle szoftvertípus alapvető funkcióit

–    Felvázoljuk az operációs rendszer feladatait és néhány népszerű operációs rendszer jellemzőit

Elvek és oktatási célok

•        A szervezeteknek általában nem célszerű saját alkalmazói szoftvereket fejleszteni, kivéve, ha ez speciális, a versenyelőny elérését támogató célok érdekében történik.

–    Hogyan segíti az alkalmazói szoftver a személyek, munkacsoportok és a vállalat üzleti céljainak elérését.

–    Megvitatjuk az alkalmazói szoftverek fejlesztésének három alapvető irányzatát, ezek előnyeit és hátrányait

Elvek és oktatási célok

•        A szervezeteknek olyan programozási nyelvet kell választaniuk, amelynek jellemzői megfelelnek a feladat követelményeinek, a programfejlesztők tudásának és tapasztalatának

–    A programozási nyelvek általános evolúciója, fontossága, a programozási nyelvek generációi

Elvek és oktatási célok

•        A szoftver ipar folyamatosan változik. A felhasználóknak követniük kell a trendeket, az üzleti érdekeikre, vagy személyes életükre ható változásokat.

–    Meghatározzuk a szervezetek és az egyének életére hatással bíró szoftver kérdéseket és trendeket

Miért tanulunk a hardverről és a szoftverről?

•        A szervezetek azért hajtanak végre számítógépes hardver beruházásokat, hogy:

–    Javítsák a munkaerő hatékonyságát

–    Növeljék a bevételt, csökkentsék a költségeket

–    Jobb szolgáltatást biztosítsanak az ügyfeleiknek

•        A vezetőknek:

–    Jól kell ismerniük a gazdasági folyamatok igényeit ahhoz, hogy megfelelő kérdéseket tudjanak feltenni

Számítógépes rendszerek: a technológia erejének integrációja

•        Egy hatékony és hatásos rendszer összeállításához:

–    A komponensek kiválasztásánál és összeállításánál egyensúlyt kell teremteni a teljesítmény, a költségek az irányítás és a komplexitás között

•        A hardver és szoftver célok:

–    Az információs rendszer alá rendelt, azt támogató, a szervezet jelenlegi és jövőbeli céljainak megfelelő komponensek kiválasztása

Hardver komponensek

•        Központi feldolgozó egység (CPU):

–    Aritmetikai és logikai egység, vezérlő és regiszter terület

•        Arithmetikai és logikai egység  (ALU):

–    Matematikai m és logikai műveleteket végez

•        Vezérlő:

–    Szekvenciálisan olvassa a programutasításokat, dekódolja azokat, kontrollálja az adatfolyamot az ALU, a regiszterek, elsődleges és másodlagos tárak és a különböző output egységek között.

Feldolgozó és tároló eszközök, kapacitás, sebesség, teljesítmény

•        Rendszer egység:

–    A feldolgozó részek (CPU és memória) együttese

•        Egyéb számítógépes eszközök:

–    Közvetve vagy közvetlenül a rendszer egységhez csatlakoznak

 

A feldolgozás jellemzői és funkciói

•        Órajel sebessége:

–    Az elektronikus impulzusok előre megadott ütemű sorozata, amely meghatározza a gépi ciklusok idejét

–    Mértékegység:

•     Megahertz (MHz): millió ciklus másodpercenként

•     Gigahertz (GHz): milliárd ciklus másodpercenként

•        A CPU fizikai jellemzői

–    A legtöbb CPU digitális áramkörök együttese, amelyet egy szilikon lapra, vagy chipre nyomtatnak.

A memória jellemzői és funkciói

•        Memória:

–    A központi egység számára tárol adatokat és programutasításokat

–    Gyorsan továbbítja az adatokat a központi egységnek (msec)

•        kapacitás:

–    Bájtban mérjük (pl. 4GB)

A memória jellemzői és funkciói

•        Típusai:

–    Random access memory (RAM):

•     Ideiglenes, változékony

–    Read-only memory (ROM):

•     Nem változik

•     A nem változó programutasítások tárolására szolgál

Multiprocessing

•        Multiprocessing:

–    Két, vagy több programutasítás egyidejű végrehajtása

•        Többmagos processzor:

–    Két vagy több processzort kombinál egy számítógéppé

 

Másodlagos tároló, input és output egységek

•        Másodlagos tároló:

–    A memóriával összehasonlítva – nem változik olyan gyakran, nagyobb a kapacitása, olcsóbb

–    Sokkal lassabb, mint a memória (Millisec)

Másodlagos tárolók

•        Mágnesszalag:

–    A fontos adatok mentésére szolgál

•        Mágneslemez:

–    Közvetlen elérésű tároló

•        Redundant array of independent/inexpensive disks (RAID):

–    Biztonságos adattárolás redundáns módon

•        Virtuális szalag:

–    Ritkán szükséges adatok tárolási módszere

 

Másodlagos tárolók

•        Storage area network: (SAN)

–    Számítógépes szervereket, elosztott tárolókat és hálózatokat köt össze

•        Optikai lemez:

–    Az optikai lemezeken a rögzített adatokat nem lehet megváltoztatni

•        Digitális video lemez (DVD):

–    Szoftver, video, játékok, filmek tárolása

Másodlagos tárolók

•        “Solid state” másodlagos tárolók:

–    Az adatokat memóriachipekben és nem mágneses vagy optikai eszközökön tárolja

–    Nincs mozgó alkatrésze, így kevésbé sérülékeny, mint a lemez

–    Az SSD hátrányai:

•     Magas tárolási költség

•     A jelenlegi lemezeknél kisebb kapacitás

 

Input Eszközök

•        Általános adatbeiteli eszközök:

–    PC input eszközei

–    Beszédfelismerő technológia

–    Digitális kamerák

–    Érintőképernyő

–    Optikai adatbeolvasók

–    Magnestinta karakterfelismerő (MICR) eszköz

–    Toll input eszköz

–    Mágnescsíkos kártya

–    RFID

 

Output Eszközök

•        Display monitorok:

–    A számítógépes outputot mutatja

–    Plazma display:

•     Pixelek százezrei (elektródokból, neon és xenon gázból állnak) amelyeket elektromosan gerjesztenek és fényt bocsátanak ki

–    LCD display:

•     Lapos display, folyékony kristályt használ

–    Organikus fénykibocsátó diódák (OLEDs):

•     Egy réteg szervesanyag két vezető réteg között

 

 

 

Output eszközök

•        Nyomtatók és rajzgépek:

–    A nyomtatók három típusa a lézer, a tintasugaras és a tűkkel működő nyomtató

–    A rejzgépeket általában tervezésnél használják

•        Digitális audio lejátszók:

–    Digitális zenefájlokat tárol, rendszerez, lejátszik

•        E-könyvek:

–    A hagyományos könyvekhez hasonló médium

A számítógépes rendszerek típusai

•        Számítógépes rendszerek:

–    Asztali, vagy kisebb hordozható eszközöktől a nagy szuperkomputerekig, amelyek egy nagyobb termet is kitöltenek.

 

A világ legnagyobb

Szupercomputere

 

Kínában

Hordozható számítógépek

•        Kézi számítógépek:

–    Egyfelhasználós, könnyen hordozható, kisméretű gépek

•        Laptop:

–    Hordozható személyi számítógép

•        Notebook:

–    Kis súlyú gépek (kisebb, mint 2 kg)

 

 

Hordozható számítógépek

•        Netbook:

–    A legkisebb, legkönnyebb, legolcsóbb laptop típus

•        Tablet gépek:

–    Hordozható, könnyű, nincs billentyűzete

•        Okos telefon:

–    Kombinálja a mobil telefon, a kamera, a web böngésző, az e-mail, MP3 lejátszó, és más eszközök funkcióit

 

Nem hordozható, egyfelhasználós gépek

•        Vékony kliens:

–    Olcsó, központilag menedzselt gépek lemez nélkül

•        Asztali gépek:

–    Egyfelhasználós számítógépes rendszer, nagyon sokoldalú

Nem hordozható, egyfelhasználós gépek

•        Nettop számítógép:

–    Olcsó, kisméretű, kis energiafogyasztású asztali gép

•        Munkaállomás:

–    Erősebb, mint egy asztali gép, de elfér egy asztalon

Többfelhasználós számítógépes rendszerek

•        Szerver:

–     Több felhasználó használja speciális feladatokra, mint pl. hálózat működtetése, vagy internetes alkalmazások

•        Blade szerver:

–    Sok számítógépes alaplapot tartalmaz

–    Helyigénye kisebb, mint a hagyományos szerverparké

 

 

Többfelhasználós számítógépes rendszerek

•         Mainframe számítógép:

–    Nagy, erős gép, amelyet többszázan használhatnak egyidőben hálózaton keresztül

•        Szuperkomputer:

–    A legerősebb számítógépek, a leggyorsabb feldolgozási sebességgel, a legnagyobb teljesítménnyel

 

Zöld számítástehnika

•        Fealadata:

–    Hatékony és környezetbarát tervezés, gyártás, működtetés, és az IS-hez köthető hulladékok újrahasznosítása

•        Céljai:

–    A veszélyes anyagok kezelése

–    Az energiafelhasználás csökkentése  

–    Évi 700 ezer tonna számítógép biztonságos elhelyezése ill. ujrahasznosítása

A szoftver áttekintése

•        Számítógépes program:

–    A számítógépes utasítások sorozata

•        Dokumentáció:

–    Leírja a program funkcióit, segítve a rendszer működtetését

•        Szftver típusok:

–    Rendszerszoftver

–    Alkalmazás szoftver

Az egyéni, csoport és szervezeti érdekek támogatása

•        Környezet:

–    Egy adott szervezet problémáinak és lehetőségeinek köre

•        Személyes hatáskör:

–    Egyéni felhasználó érdekköre

•        Egyéni produktivitás szoftver:

–    A felhasználók egyéni hatékonyságát növeli

•        Munkacsoport:

–    Két vagy több ember dolgozik ugyanazon cél érdekében

Az egyéni, csoport és szervezeti érdekek támogatása

•        Munkacsoport érdekszférája:

–    Egy munkacsoport érdekeit szolgálja

•        Vállalati érdekszféra:

–    Támogatja a vállalatot a környezettel való interakcióban

Új szoftver installálása, eltávolítása

•        Használat előtt minden szoftvert installálni kell a számítógépen

•        A személyi számítógépek szoftverét vagy CD-ről töltjük be, vagy a hálózatról

Rendszerszoftver

•        Részei:

–    Operációs rendszer

–    Segédprogramok (utility)

Operációs rendszerek

•        A számítógépes hardvert irányító programok, az alkalmazói programokat kötik össze a hardverrel

•        Egy vagy több gépet vezérelhetnek, vagy,

•        Lehetővé teszik, hogy több felhasználó használja ugyanazt a gépet

•        Az OS-k, a számytógépek és a felhasználók kombinációi:

–    Egy gép, egy felhasználó

–    Egy gép, több felhasználó

–    Több gép, több felhasználó

–    Speciális rendeltetésű gépek

Operációs rendszerek

•        Az operációs rendszer feladatai:

–    Általános hardver vezérlés

–    Felhasználói interfész, input/output vezérlés

–    Függetlenséget biztosít a hardvertől

–    A rendszermemória vezérlése

–    A feldolgozást végző feladatok vezérlése

–    Hálózati elérés biztosítása

–    A rendszer erőforrásaihoz való hozzáférés irányítása

–    Fájlok menedzselése

 

 

Operációs rendszerek

•        Általános hardver funkciók:

–    Bevitel a billentyűzetről vagy más input egységről

–    Adatok beolvasása a lemezről

–    Adatok tárolása a lemezen

–    Információ megjelenítése a monitoron vagy nyomtatón

Operációs rendszerek

•        Felhasználói interfész és input/output manedzsment:

–    Felhasználói interfész:

•     Lehetővé teszi, hogy személyek elérjék és irányítsák a számítógépet

–    Parancs alapú felhasználói interfész :

•     Szöveges parancsokkal kell vezérelni a gépet.

–    Grafikus felhasználói felület - graphical user interface (GUI):

•     Ikonokat és a képernyőn megjelenő menüket használ az utasítások megadására

Operációs rendszerek

•        Hardver függetlenség :

–    Alkalmazói program interfész - Application program interface (API):

•     Az alkalmazást köti össze az operációs rendszerrel

•        Memoria menedzsment:

–    Lehetővé teszi, hogy a számítógép hatékonyan és gyorsan hajtsa végre a programok utasításokat

 

Operációs rendszerek

•        Feladatok feldolgozása:

–    Több feladat - multitasking:

•     Több, mint egy program fut egyszerre

–    Időosztás - time-sharing:

•     Több, mint egy személy használhatja a gépet ugyanakkor

–    Skélázhatóság:

•     A számítógép olyan képessége, amely lehetővé teszi, hogy növekvő számú konkurens felhasználó problémamentesen használhasson egy számítógépet

Operációs rendszerek

•        Hálózati képességek:

–    Lehetővé teszi, hogy a számítógépek üzeneteket küldjenek és fogadjanak a hálózaton, ill. megosszák az erőforrásokat

•        A rendszer erőforrásokhoz való hozzáférés biztosítása, a biztonság védelme

–    Illetéktelen hozzáférés megakadályozása

–    Az OS naplózási feladatot is ellát

•        File menedzsment:

–    Biztosítja, hogy a másodlagos tárolókon lévő fájlok elérhetőek legyenek, amikor szükség van rájuk és illetéktelenül senki ne férjen hozzájuk

Jelenlegi Operációs rendszerek

•        Microsoft :

–    Windows 7/10

•        Apple:

–    Wintel

–    El Captain (OS X v10.9)

•        Linux:

–    Red Hat Linux

–    Caldera OpenLinux

–    SUSE Linux

Vállalati (Enterprise) Operációs rendszerek

•        z/OS:

–    IBM

•        HP-UX és Linux:

–    HP-UX:

•     Robusztus UNIX-alapú OS a Hewlett-Packard-tól

•     Támogatja az internetet , adatbázisokat és üzleti alkalmazásokat a szerver és mainframe vállalati rendszereken

Segédprogramok

•        Segítenek a számítógépes rendszerek karbantartásában, a hibajavításban

•        Segítenek abban, hogy a rendszerek hibamanetesen fussanak

•        Az adatok védelmét és biztonságát őrzik

•        stb.

 

Alkalmazói szoftver

•        Alkalmazói programok:

–    Együttműködik a rendszerszoftverrel

–    Általános feladatokra megoldására képes, pl:

•     Szöveges dokumentumok létrehozása, formázása

•     Számítások végzése

•     Információ menedzsment

Az alkalmazói szoftverek típusai és funkciói

•        Egyedi szoftver:

–    Speciális alkalmazásra készült egyedi program, egy adott vállalat fejleszti ki saját magának

•        Off-the-shelf szoftver:

–    Létező, megvásárolható szoftver

•        Alkalmazás szolgáltató (ASP):

–    Vállalkozás, amely saját hardverén, a hálózaton keresztül nyújt szoftver szolgáltatást és támogatást

Alkalmazói szoftver áttekintés

•        Szoftver, mint szolgáltatás, Software as a service (SaaS):

–    A vállakozások előfizethetnek weben keresztül elérhető alkalmazói szoftverekre akár havi előfizetéssel, akár használat alapon

–    Csökkentheti a költséget, mert a futó alkalmazás költségei megoszlanak több cég között

•        Felhő alapú számítástechnika Cloud computing:

–    Számítógépes erőforrások használata az interneten (a felhőben) a helyi számítógépek helyett

Személyes alkalmazói szoftver

•        Szövegfeldolgozás

•        Számolótábla

•        Adatbázis alkalmazás

•        Grafikus programok

•        Személyes információmenedzselő eszközök

•        Szoftver csomagok és integrált rendszerek

 

Mobil alkalmazói szoftvere

•        Az okostelefonok operációs rendszerei:

–    OS X iPhone, Android, stb

•        Alkalmazások százezrei:

–    Harmadik fél fejleztések iPhone-ra, Anrdoidra, stb.

Munkacsoport alkalmazói szoftver

•        A csoportmunkát támogatja, az emberek lehetnek egy helyen, de ugyanúgy szétszórva is a világban

•        Groupware:

–    Emberek csoportjának hatékony együttműködését támogatja

Vállalati alkalmazói szoftver

•        A teljes vállalatot kiszolgálja

•        Vállalatirányítási (Enterprise resource planning ERP) szoftver:

–    Több telephelyes, globális szervezet életfontosságú üzleti tevékenységét irányító integrált programok.

Információs, döntéstámogató és speciális célú alkalmazói szoftverek

•        Minden szektorban jelen vannak:

Programozási nyelvek

•        Kulcsszavak, szimbólumok halmaza és az utasítások konstruálását leíró szabályok:

–    Az emberek a programozási nyelveken kommunikálnak a számítógépekkel

•        Programozás:

–    A felhasználó igényeinek lefordítása a gép által érthető és végrehajtható utasításokká

Szoftver kérdések és trendek

•        Szoftver hiba:

–    Programhiba, ami miatt a program nem úgy működik, ahogyan kell

•        A szoftverhibák hatásának csökkentésére:

–    Regisztráljunk minden szoftvert  

–    Olvassuk el a dokumentációt

–    Fiygeljük a gyártó web oldalán megjelenő javításokat (patches)

–    Installáljuk a legújabb módosításokat

 

Copyright és licensz

•        A legtöbb szoftvert a törvény védi (copyright és licensz) :

–    Korlátlan használat egy vagy néhány gépen

–    Más esetekben a használatért kell fizetni, ha többet használunk, többet kell fizetni

•        Egyes szoftverek regisztrációhoz és aktiváláshoz kötöttek

•        Nyílt forráskódú szoftverek!!!

 

Szoftver upgrade

•        Amikor a szoftver cégek már nem támogatják a régebbi szoftver verziókat vagy kibocsátásokat (release) :

–    A felhasználók kénytelenek áttérni az újabb szoftverre

•        A legújabb szoftver megvásárlása:

–    Probléma lehet a vállalatoknak, mert komoly beruházást igényel

Globális szoftver támogatás

•        Lokális műveletek támogatása:

–    A sztenderd, vállalati rendszerek kialakítása az IS csapatok egyik legnagyobb kihívása

•        Trend:

–    A globális támogatás kihelyezése (outsourcing) egy vagy több harmadik félnek

 

 

Összegzés

•        Hardver:

–    A számítógép azon fizikai komponensei, amelyek a számítógép input, feldolgozás tárolás, és output műveleteit végzik.

•        Zöld számítástechnika:

–    Hatékony és környezettudatos tervezés, gyártás, működtetés, és az IS hulladék megfelelő kezelése

•        Szoftver:

–    A számítógép hardverét irányító programok

Összegzés

•        Operációs rendszer (OS):

–    A számítógépes hardvert irányító programok összessége

–    A számítógép erőforrásait megosztja a feladatok között (multitasking és time-sharing)

•        Alkalmazói szoftver:

–    A számítógépen problémákat old meg és feladatokat hajt végre

 

Elvek, oktatási célok

•        A kommunikációs technológia hatékony használata alapvetően fontos a szervezetek sikere szempontjából. Ez teszi lehetővé, hogy sok ember gyorsan, nagy távolságból is információt tudjon cserélni.

•        Meghatározzuk a telekommunikációt, leírjuk a komponenseit, a média és a hardver eszközöket.

–    Bemutatjuk a hálózatok típusait, használatukat és korlátaikat

–    Meghatározzuk a kommunikációs protokol fogalmát, és bemutatjuk a legfontosabbakat

Elvek, oktatási célok

•        Az  Internet és a Web szolgáltatások széles skáláját nyújtja. Ezek egy része jelenleg igen hasznos, más részük eltűnik a  használatból, egy harmadik részük még csak a jövőben fog

•        Röviden leírjuk, hogyan működik az internet, a kapcsolódás típusait, az internet szolgáltatók szerepét.

•        Leírjuk, hogyan működik a World Wide Web, a böngészők használatát, a keresőmotorokat, és egyéb webes eszközöket.

•        Megadjuk a web tartalmak fejlesztésére használatos programozási nyelveket és eszközöket.

Elvek, oktatási célok

•        Az internet és a World Wide Web általánosan használt eszközök az üzleti életben, a menedzsment, szolgáltatás, sebesség, adatvédelem és biztonság kérdéseivel folyamatosan kell foglalkozni, a felmerülő problémákat meg kell oldani.

–    Meghatározzuk és leírjuk a legfontosabb internetes és webes alkalmazásokat

–    Meghatározzuk az intranet és az extranet fogalmát és azt, hogy a szerveztek hogyan használják őket

–    Megvitatjuk a hálózatok használatának egyes kérdéseit

Miért tanulunk a telekommunikációról, internetről, intranetről és extranetről?

•        Az adatokhoz a helyüktől függetlenül hozzá kell férni

–    Gyors, megbízható kommunikáció

–    Üzenetváltás

–    Adatok és programok feltöltése/letöltése

–    Üzleti tranzakciók útvonalának meghatározása

–    Távoli adatbázisokkal való kapcsolat

–    Outputok küldése nyomtatóra

 

A telekommunikáció áttekintése

•        Telekommunikáció: jelek elektronikus átvitele kommunikációs célból

•        Telekommunikációs médium: bármi, ami elektronikus jelet továbbít és megteremti a küldő és a fogadó eszközök közötti kapcsolatot

 

Csatorna sávszélesség

•        A telekommunikációs szakemberek egy üzleti alkalmazás bevezetésénél meg kell, hogy határozzák a kommunikációs út, vagy csatorna kapacitását

•        Csatorna sávszélesség: az adatátvitel sebessége egy kommunikációs csatornán

–    Bit/másodpercben (bps) mérik

 

 

Szolgáltatás

•        Digitális előfizetői vonal (digital subscriber line DSL): olyan telekommunikációs szolgáltatás, amely nagysebességű internet elérést biztosít a lakásokban és kisvállakozások számára, a létező helyi vonalas telefonhálózaton keresztül

•        A nagy távkölési vállalatok általában vezeték nélküli kapcsolatot is biztosítanak, amelyen keresztül az internet is elérhető

Hálózatok és elosztott feldolgozás

•        Számítógépes hálózat: a kommunikációs média, eszközök és szoftver, amelyek két vagy több számítógépes rendszer és vagy eszközök összeköttetésére szolgálnak

•        Hálózati csúcsok (nodes): a hálózathoz csatolt számítógépek/eszközök

 

 

Hálózati típusok

•        Személyes hálózatok, Personal area network (PAN)

•        Helyi hálózatok, Local area network (LAN)

•        Városi hálózatok, Metropolitan area network (MAN)

•        Regionális hálózatok, Wide area network (WAN)

•        Nemzetközi hálózatok, International networks

•        Vegyes hálózatok, Mesh networking

 

 

 

 

Elosztott feldolozás

•        Centralizált feldolgozás: minden műveletet egy helyen, egy létesítményben végeznek

•        Decentralizált feldolgozás: a műveleteket különböző, egymástól távoli eszközökön végzik

•        Elosztott feldolgozás: a számítógépek egymástól távoli helyeken vannak, de hálózati kapcsolat működik közöttük

Kliens/szerver rendszerek

•        Kliens/Szerver rendszerek: több számítógépes platformot meghatározott célra használnak, mint pl. Adatbázis menedzsment, nyomtatás, kommunikáció, program futtatás

Kommunikációs szoftver és protokollok

•        Kommunikációs protokoll: az adatátvitelt meghatározó szabályrendszer egy kommunikációs csatornán

•        A protokollok a telekommunikációs hálózat különböző szintjeit irányítják:

–    Hardver eszközök szintje

–    Alkalmazási programok szintje

 

 

Az internet működése

•        Internet: összekapcsolt hálózatok, amelyek szabadon cserélnek adatokat

•        ARPANET

–    Az internet őse

–    Az U.S. Department of Defense (DoD) projektje  1969-ben

•        Internet Protocol (IP): kommunikációs szabvány, amely lehetővé teszi, hogy a különböző hálózatok adatforgalmat bonyolítsanak le

Az internet működése

•        Az internet adatokat továbbít egy számítógépről egy másikra  

•        Ha a fogadó számítógép ugyanazon a hálózaton van, mint a küldő, akkor az üzenetet közvetlenül továbbítja

•        Ha a fogadó számítógép nem ugyanazon a hálózaton van, mint a küldő, akkor a küldö számítógép egy olyan másik gépnek küldi az üzenetet, amely továbbítani tudja annak a hálózatnak, amelyen a fogadó gép van

Az internet működése

•        Az Internet az adatokat kisebb adagokban (csomagok) továbbítja

•        Transmission Control Protocol (TCP): az internetes alkalmazások legnagyobb részében, az IP-vel együtt használt adatátviteli protokoll

•        Uniform Resource Locator (URL): egy számítógéphez rendelt cím az Interneten

 

 

Internet szolgáltatók –Internet Service Providers

•        Internet service provider (ISP): vállalat, amely magánszemélyek és szervezetek számára Internet hozzáférést biztosít

•        Általában havi díjért szolgáltatnak

•        A legtöbb ISP és más online szolgáltató az Internet hozzáférést DSL-en, kábel TV hálózaton, mobil telefonon, vagy műholdas kapcsolattal nyújtja

A World Wide Web

•        „A Web”, WWW, or W3

•        Menüvezérelt rendszer, amely a kliens/szerver modellre épül

•        A világ Internet tartalmát a gépünkön megjelenő menü<

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szamoljtizig.blog.hu/api/trackback/id/tr4312131593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása